2023-05-02

Få koll på pension och försäkring via jobbet

Har du kollektivavtal ingår det att du som arbetsgivare ska teckna och administrera kollektivavtalad tjänstepension och försäkring för dina anställda. Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Avtalats nyhetsbrev.

Det är Svenskt Näringsliv som tillsammans med LO respektive PTK förhandlat fram kollektivavtal som säger att anställda ska ha pension och ett antal försäkringar via jobbet. Det innebär trygghet för både dig som arbetsgivare och dina anställda.

Som arbetsgivare på ett privat företag med kollektivavtal ansvarar du för att teckna, betala och administrera kollektivavtalad tjänstepension och försäkringar. Det ger dina anställda extra skydd när saker händer under arbetslivet.

För att du ska ha koll och kunna hålla dig uppdaterad finns Avtalat som informerar och vägleder dig som arbetsgivare, men även dina anställda.

På avtalat.se finns det du behöver veta för att kunna administrera tjänstepensionen och det försäkringsskydd som dina anställda har via kollektivavtalet. Det finns checklistor för hur du ska hantera försäkringarna löpande och när saker händer. Det finns också information om kostnader och premier, samt det samlade försäkringsskydd som dina anställda har via jobbet.

Ett enkelt sätt för dig att få koll är att prenumerera på Avtalats nyhetsbrev för arbetsgivare. I det får du uppdateringar om nyheter och förändringar som du som arbetsgivare behöver veta för att administrera rätt. Nyhetsbrevet skickas några gånger per år. Det finns också ett allmänt nyhetsbrev, som vänder sig till alla som är nyfikna på Avtalats tjänster och erbjudanden. Tipsa gärna dina anställda om det allmänna nyhetsbrevet

Klicka här för att läsa mer och prenumerera på Avtalats nyhetsbrev för arbetsgivare