Fråga arbetsrättsjuristen
Förbundets arbetsrättsjurister får många frågor från er medlemmar. Eftersom många av frågorna och svaren är intressanta för fler medlemmar än frågeställaren publicerar vi regelbundet dessa här på hemsidan.
För att kunna läsa frågorna och svaren måste du vara inloggad. Klicka på Logga in i det övre högra hörnet.
Entreprenadrättsliga frågor och svar hittar du här
Arbetsrättsliga frågor och svar
Integritet
Lön
Semester/ledighet
Fråga:
Vad gäller om man har en anställd som blivit sjuk under semestern?
Svar:
Om en anställd blir sjuk under sin semester medför det normalt att semesterledigheten upphör under den tid som sjukskrivningen varar. I dessa situationer ska den anställde sjukanmäla sig enligt de normala rutiner som gäller vid företaget och de vanliga sjuklönereglerna ska tillämpas, såsom t.ex. karensavdrag. Läkarintyg ska sedan lämnas till arbetsgivaren efter sju dagar om sjukskrivningen varar så länge. Är en den anställde belagd med krav på förstadagsintyg ska sådant intyg på vanligt sätt lämnas in den första sjukskrivningsdagen.
Det är väldigt viktigt att det finns tydliga rutiner för hur och när en sjukanmälan ska göras och att det tydligt framgår att anmälan måste göras första sjukdagen för att arbetstagaren ska ha rätt till sjuklön. Sjukanmälan där den anställde personligen ska kontakta någon utsedd i arbetsledningen är att föredra framför en sms-anmälan. Genom personlig kontakt får man en bättre bild av den arbetstagarens hälsotillstånd.
Semesterdagar ska inte dras från den planerade semesterperioden om den anställde är sjukskriven. När sjukskrivningen sedan upphör fortsätter semesterperioden att räknas från den dag sjukskrivningen upphörde.
Den anställde som blir sjuk under sin semester har också under vissa förutsättningar rätt till så kallad ersättningssemester. Den anställde måste i en sådan situation, redan under semestern eller omedelbart efteråt, begära ersättningssemester. Ersättningssemester innebär att den anställde får en möjlighet att få ut motsvarande semesterdagar vid ett annat tillfälle. Arbetsgivaren och den anställde kommer som regel överens om när dessa ersättningsdagar ska läggas ut, men kommer man inte överens är det arbetsgivaren som bestämmer. Ersättningssemestern ska förläggas under den resterande delen av semesteråret. Det kan vara en bra att även reglerna för ersättningssemester tydligt framgår av rutinerna på företaget.
Uppsägning på grund av personliga skäl
Övrigt