2024-12-03

Vad gäller om de anställda inte kan ta sig till jobbet?

Vad händer om en anställd inte kan ta sig till jobbet på grund av snöstorm eller annat oväder? Behöver du som arbetsgivare ändå betala ut lön till den anställde?

Anställningsavtalet innebär att den anställde ska ta sig till sin arbetsplats för att kunna börja jobba på utsatt tid. På vilket sätt den anställde tar sig till jobbet ansvarar han eller hon själv över. Huvudregeln är sedan att lön utges för den tid som den anställde arbetar. För att få lön ska den anställde alltså stå till arbetsgivarens förfogade för att utföra arbete.

Är en anställd förhindrad att ta sig till arbetet på grund av snöstorm, oväder, stopp i kollektivtrafiken eller någon annan omständighet som inte beror på arbetsgivaren har du som arbetsgivare därför normalt rätt att göra tjänstledighetsavdrag för frånvaron.

Om förskolan eller skolan skulle stänga, och barnen är så pass små att de inte kan stanna hemma själva, är det kommunens ansvar att hitta en alternativ plats där barnen kan vistas. Stannar den anställde ändå hemma har du som arbetsgivare inga skyldigheter att betala ut lön eftersom den anställde inte arbetar den dagen. Även i dessa fall får du göra tjänstledighetsavdrag för frånvaron.

Ibland kan det naturligtvis utifrån den anställdes arbetsuppgifter finnas möjlighet för den anställde att arbeta hemifrån, det är arbetsuppgifterna som styr och möjligheten för tjänstemän är oftare större än för arbetare.  

Dialogen mellan arbetsgivaren och den anställde är väldigt viktig – ibland kan man hitta en lösning som fungerar för båda parter. Kanske kan situationen hanteras genom att den anställde tar ut intjänad arbetstidsförkortning eller beviljas semester den aktuella dagen.

Genom att prata med dina anställda i förväg så säkerställer du på ett enkelt sätt att de anställda vet vad som gäller i dessa situationer och att de vet till vem och före vilken tid de ska höra av sig ifall de inte kan ta sig till jobbet.